logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Met kinderen naar Brussel, dag 2 van 3

We zijn met onze kinderen naar Brussel geweest. Een heerlijke citytrip, waarbij meteen opviel dat het met name in het weekend (en dan rekenen we de vrijdag er gemakshalve maar even bij) een stuk drukker is met toeristen dan doordeweeks. Zelfs in de gangbare vakanties merk je dat verschil in steden al direct.

In de stad verbleven we in het Novotel Brussels Centre Tour Noire (bekijk hier kun speciale gezinstarieven), Ze hebben daar niet echt dubbele kamers, maar zetten zonder problemen twee extra bedden op de kamer neer. Dat is wel even rustig doen wanneer de kinderen naar bed gaan, en je levert natuurlijk wel dik in op privacy, maar het is ook wel gezellig, zo met z’n allen op één kamer bij elkaar logeren! In dit hotel genoten we van een lekker uitgebreid ontbijt, zoals je dat eigenlijk alleen in hotels kunt vinden. De tafels waren er efficiënt geplaatst, om alle gasten (het hotel heeft 217 kamers) een plekje te gunnen. Met volle buikjes begonnen we aan onze tweede dag. Een regenachtige dag, zo bleek, wat de pret wel enigszins drukt in een dag.

We hadden eigenlijk bedacht om de striproute te gaan lopen. Middels het boekje Comics for kids (www.visitbrussels.be) dat we in onze perstas aantroffen zouden we langs een flink aantal geweldige striplocaties komen. Een aantal daarvan hadden we gister al ontdekt aan de hand van de Kuifje-route, maar een flink aantal nog niet. En dus gingen we op pad, met de plattegrond en de navigatie op de smartphone binnen handbereik. En natuurlijk onze camera’s. Ga nooit de deur uit zonder een camera!

Al snel begon het steviger te regenen. Aangezien we redelijk in de buurt waren van het Chocolademuseum, die ook met de Brussels Card te bezoeken is, kropen we daar naar binnen. En we waren zeker niet de enige. In het krappe museum was het zo druk dat we zelfs geen bruikbare foto’s hebben geschoten ter illustratie van dit artikel. We moesten echter nog wel even wachten op de eerstvolgende demonstratie, zodat we toch een kijkje namen. Naarmate we het museum hoger beklommen was het gelukkig rustiger, zodat we wat beter konden kijken naar alle objecten die verzameld zijn rondom de geschiedenis van chocolade. En dat is heel wat, kan ik je vertellen. Want niet alleen wordt er getoond hoe chocolade gemaakt wordt, van de kap van de vruchten tot het malen en scheiden van de cacaobonen, ook wordt de geschiedenis van chocolade verteld, van geneesmiddel tot het genotsmiddel dat we nu hadden. Verbaasd keken onze jongens naar de verzameling chocolade schenkkannen uit de gouden eeuw! De demonstratie was praktisch en goed voorbereid. Deze werd verteld in het Frans en in het Engels, wat wel jammer was. In ons groepje stonden nu eenmaal meer mensen die Frans en Engels spraken. Gelukkig liet de enthousiast vertellende dame meer dan genoeg zien, en toonde iedereen stap voor stap hoe je bonbons maakt. Erg goed dat ze eerst alle kinderen naar voren haalde, zodat die in ieder geval alles met eigen ogen konden aanschouwen. Vol enthousiasme verlieten we na de demonstratie de winkel, de chocolade nog op de lippen. Het plan bij thuiskomst: zelf bonbons maken!

Na het chocolademuseum vervolgden we onze striproute, waarbij we een aantal indrukwekkende stripmuren ontdekten die de stad rijk is. Ook zonder de route zul je er gegarandeerd een aantal tegenkomen trouwens, en wellicht loop je er een groter aantal gewoon voorbij, omdat je niet weet waar je moet zoeken en kijken. De route leidde ons vervolgens naar het Koninklijk Paleis, dat in de zomervakantie vrij toegankelijk is. Schitterend om te zien hoe het administratief paleis van de Belgische Koning is ingericht met mooie schilderijen, pracht en praal. Uiteraard is er in het museum ook genoeg aandacht voor de geschiedenis van België en diens koningen, dat met filmpjes wordt verduidelijkt. Onze kinderen hebben zich er ook prima vermaakt, en zich verwonderd over al die verschillende kamertjes waar je lekker zou kunnen vertoeven. Aan het einde van de wandelroute door het paleis konden zij nog heerlijk ontdekken in een speciale activiteitententoonstelling van Technopolis. Na het bezoekje aan het Koninklijk Paleis liepen we door het geweldige Brussel Park, een van de vele groenparken dat de stad rijk is, verder met onze route.

Vanuit daar kwamen we uiteindelijk bij het Moof, het Museum of Original Figurines. Ook met de Brussels Card gratis te bezoeken overigens. Het Moof is gevestigd in de Horta-gallerie, een enorm overdekt winkelcentrum dat zich helemaal uitstrekt tot aan het Centraal Station. Helaas heeft de crisis ook hier zijn sporen achtergelaten en zijn er heel wat winkelpanden gesloten. Het nieuwe MOOF is echter een geweldig museum dat helemaal is opgedragen aan strips en tekenfilms, maar dan met een heel originele insteek: poppetjes en verzamelobjecten. Unieke Collectors Edition karakters staan tentoongesteld in mooie, sfeervolle settings, soms enorm uitgelicht met lampen. Van miniaturen tot meer-dan-levensgroot, alles kom je tegen. Af en toe zie je ook stripfragmenten en filmfragmenten, om het museum wat extra’s te geven. Een mooie belevenis voor jong en oud. Onze kinderen hebben in ieder geval weer heel wat nieuwe stripkarakters leren kennen, en de bekende figuren hebben ze nu in een heel ander daglicht gezien. Ondanks het feit dat er voor kinderen niet echt veel te doen is, blijven ze helemaal geboeid. Oog in oog staan met hun favoriete karakters uit de stripwereld gebeurt ook niet iedere dag!

Vanuit het Moof liepen we weer verder, richting de Grote Markt. Aangezien het bleef regenen besloten we er maar een punt achter te zetten. Maar niet zonder dé Brusselse attracties te hebben geproefd: een bezoekje aan een wafelrestaurant, chocolaatjes kopen en proeven, speculaas én een bezoekje aan Manneke Pis. Aan de eerste drie is er geen gebrek in Brussel. Zeker in de buurt van het kleine bronzen kereltje is een zee aan chocolaterieën te vinden, maar ook door de stad heen is het goed toeven. Welke de beste is? Tja, daar kan ik geen antwoord op geven. Ons bezoekje aan La Belgique Gourmande was uitstekend, met een heel klantvriendelijke bediening. Speculaasjes van Maison Dandoy moet je zeker proeven, en voor wat betreft het wafelrestaurant… daarover waren de meningen verdeeld. Het viel ons (en ook de kinderen) op dat de bediening in restaurants ontzettend wisselend is. De ene keer wordt je met open armen onthaald en maken ze gezellig een kort praatje, ondanks alle drukte, een andere keer moet je letterlijk een half uur wachten voor het beloofde dessert wordt opgenomen (nee, nog niet uitgeserveerd… opgenomen!)

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.