Recensie: Arabesk, Knister

9789020674835 arabesk

De mysterieuze schrijver Knister, bekend van Heksje Lilly, is begonnen aan een nieuwe stoere serie voor meiden. Over ridders, paarden en magie, wel te verstaan! Arabesk, de titel van dit eerste boek, koppelt terug naar de naam van Ella’s paard. Ella is het meisje waar het hier allemaal om draait. Ze is opgevoed door een pleegmoeder, Marta. Van haar heeft ze heel wat handige dingen geleerd. Maar: de tijden zijn slecht en bar in de middeleeuwen, en Marta kan niet meer voor hen twee zorgen. Het is dan ook niet ongewoon om dan uit huis te gaan, werkend voor de kost. Als dienstmeid bijvoorbeeld, een hulpje in de huishouding. Ella komt terecht bij de rare, ijdele en superonhandige ridder Rochus van Quinkenslag. Hij is van adel, en praat dus altijd in meervoud over zichzelf, ook al woont hij alleen in het kasteel! Bij het verlaten krijgt Ella van haar pleegmoeder haar erfenis mee: een mooie, met blauwe edelstenen bezette dolk en een half amulet.

Ze doet al snel alles wat ze kan om het kasteel van de ridder in orde te brengen. Maar als er dan een toernooi is, droomt ze er toch van om het toernooi te zien. Dat mag niet, want meisjes horen niet op toernooien thuis. Als Arabesk haar een handje helpt door de ridder van zich af te gooien, moet Ella wel te hulp schieten. Ze verkleed zich als dienstknecht. Ze snijd haar haren af, doet een sjiek shirt aan, en komt te hulp. Maar er is al iemand gekomen: een jonge monnik, die heel toevallig eenzelfde halve amulet bij zich heeft… wat hebben die twee met elkaar te maken? Tijdens het toernooi krijgt Ella te maken met de schildknaap van de gemene vorst Radbout Kneusneus van Duistergrim: zal het haar lukken de gemene trucjes te omzeilen en te doorzien? Gelukkig kan Ella altijd rekenen op een goede hulp, en zit ze stevig op de rug van haar mooie paard Arabesk!

Het boek Arabesk is erg leuk geschreven. Vlot, vol humor, met leuke illustraties die het verhaal nog verder verduidelijken. Het verhaal is logisch opgebouwd, en loopt goed door. Wel is het verhaal soms wat ingewikkeld. Knister heeft hier duidelijkheid in willen scheppen door extra informatie te bieden: een stukje geschiedenis van Ella of Arabesk, een stukje achtergrondinformatie over de middeleeuwen… die stukken tekst staan in het blauw geschreven. Het zijn leuke en informatieve stukjes tekst, maar halen je wel telkens even uit het verhaal. Soms ga je dan vol goede moed verder, soms blijf je er echt even uit, en kost het wat moeite om weer terug te komen in het fijne leestempo.

Arabesk, Knister
Kluitman, mei 2013, 144 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789020674835