Recensie: Bakbijbel – Rutger bakt van A tot Z

In het eerste televisieseizoen van Heel Holland Bakt kwam de jonge Rutger als winnaar uit de bus. Hij was ’s Neerlands eerste beste thuisbakker! En die kennis deelt hij maar wat graag met de rest van Nederland, want Rutger weet als geen ander dat je veel plezier kunt beleven aan bakken. Al eerder verschenen Rutger bakt en Rutger bakt feestelijk. In de Bakbijbel – Rutger bakt van A tot Z heeft iedere thuisbakker en geweldig naslagwerk vol basisrecepten en technieken ter beschikking.

Bekijk hier alle Kookbijbels en Kook-atlassen.

En daarmee kan iedereen aan de hand van heldere instructies en duidelijke foto’s leren bakken. Hij leert je stap voor stap alle belangrijke basisbaktechnieken, van het maken van je eigen amandelspijs en bladerdeel tot Italiaanse meringue en het blind bakken van taartbodems, van koekjes tot cakes, van tijdloze klassiekers tot nieuwe recepten, zoals de pistachepavlova à la Rutger. Tussen alle recepten door (maar ook bij de recepten zelf) lees je handige tips en trucs, en vooral do’s and don’ts waar veel thuisbakkers grote fouten maken. Zo zul je zien dat jouw resultaten met sprongen vooruit zullen gaan.

De recepten staan in het boek netjes gecategoriseerd, van koekjes, cakes taarten, gebak, friandises, desserts, wafels, poffertjes en pannenkoeken. Zelfs wentelteefjes mogen niet ontbreken in dit boek. Grappig detail vind je aan de zijkant van het boek, waar je de gekleurde vakjes van de hoofdstukken terug kunt zien. Zo kun je relatief snel bladeren naar het gewenste hoofdstuk. Maar dankzij het leeslint kun je ook makkelijk een geheugensteuntje invoegen bij het recept dat je als eerstvolgende wil gaan proberen. Bijvoorbeeld. Uiteraard vind je voorin een uitgebreide index en mag een register niet ontbreken. Naast mooie en heldere foto’s staan er ook strakke illustraties in het boek die duidelijk maken wat je moet doen en welke gereedschappen je moet gebruiken. Een geweldige aanwinst voor je kookboekenschap!

Bakbijbel – Rutger bakt van A tot Z, Rutger van den Broek
Uitgeverij Carrera, 485 pagina’s, hardcover.
Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789048826278