Recensie: Bert en Bart en de zoen van de Zombie, Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer

Bert en bart en de zoen van de zombie

Net als zoveel kinderen zijn Bert en Bart zijn gek van lezen. Daarbij zijn het geen alles-eters, maar ze genieten vooral van zombiestrips. De vraag in dit boek is: is dat wel gezond? Strips lezen, over zombies? Hun moeder, Viola Lentelied, vindt van niet. Ze ziet veel liever dat hun jongens iets actiefs gaan doen, in beweging komen. Viola schakelt een gediplomeerd hersenperser in die de jongens tot winnaars moet maken. Die pakt Bert en Bart hun strips af, waarna ze ze moeten terugverdienen door Viola en haar handlanger te verslaan in allerlei wedstrijdjes. Dat lukt van geen kanten, maar dan verzint het tweetal per ongeluk een geniaal plan: ze wekken een zombieslavin tot leven om Viola en haar handlanger tot zombies te kussen. Want zombies kunnen Bert en Bart wél verslaan: ze hebben tenslotte het zombiehandboek van zombiejager Jan.

Bert en Bart en de zoen van de Zombie is een supergrappig en spannend boek. Er zitten wat dubbelzinnige grappen in tussen hersenperser Dokter Dwangman en hun moeder Viola, maar die zorgen alleen maar voor wat extra hilariteit. De sporten die de dokter bedenkt zijn hilarisch en superleuk: het is duidelijk dat het eigenlijk een groot kind is! Maar ook de vastberadenheid van Bert en Bart werkt zeker motiverend. Al snel is duidelijk wie de goeien en de kwaaien zijn. Het boek is bovendien ruim voorzien van leuke cartoons. Die zijn niet zo fel en kleurig als in de meeste stripboeken, maar ook niet zo duister als in de zombie-comics. De waarheid, zoals altijd, ligt ergens in het midden. Leuk zijn ze wel, ze brengen het verhaal wat tot leven. Een puntje van kritiek is het weglaten van de pagina-nummers. Voor fervent lezers, zombiefans en zombiehaters – leest allen dit boek!

Bert en Bart en de zoen van de zombie, Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer
Lemniscaat, oktober 2012, 104 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789047705109