Recensie: Boe!kids: De box van Nes en Pier

Boebox_M4E4_groot

Een tijd terug recenseerden we al een paar boeken van Boe! kids: de bal van Boe en Nes is vies. Geweldig leuke boekjes: vrolijk getekend, lief en toch stoer: precies wat past bij een beginnend griezelig lezertje in groep 3 van de basisschool! Maar daar moet het natuurlijk niet blijven, want de thema’s van de boeken zijn ook perfect geschikt voor oudere kinderen, en de karakters spreken oudere kinderen ook zonder twijfel aan. Daarom doet het ons deugd dat er een box is met daarin zes boekjes, in de niveaus M4-E4, met daarin de avonturen van Nes en Pier. En elk avontuur heeft wel een magisch tintje… Vind je de box overigens de duur (44,95 euro), dan kun je de boekjes ook los kopen voor 7,95 per stuk.

Wij zijn absoluut fan van de magische wezens uit de Boe! Kids serie. Ook mijn kinderen smullen van de verhalen: de jongste (net 5) om naar te luisteren, de oudste (bijna 7) leest ze inmiddels zelf. Want hoe leuker het verhaal dat ze lezen, des te gemotiveerder ze zijn óm ze te gaan lezen. Zo blijven ze zichzelf uitdagen! Achter in de boekjes staan overigens leuke oefeningen en spelletjes waarmee je beter en sneller leert lezen, en kunt controleren of je het verhaal helemaal goed hebt begrepen.

In de Boe! Kids Box van Nes en Pier zitten de volgende boekjes:

De proef van Pas (M4) ISBN: 9789059329522
Pas moet een toverproef doen.
Maar het mislukt.
Krok is opeens een poes.
Nu moet ze haar jaar overdoen!
Tenzij…
Tenzij ze Krok terug tovert met het gouden toverboek.
Maar dan moet ze wel eerst het boek vinden…

Boe en de wiffers (M4) ISBN: 9789059329539
Wat een flauwe mop van Boe!
Hij heeft Nes helemaal nat gemaakt.
Pas maakt een reuzenbel om hem terug te plagen.
Maar…
De bel slokt Boe op!
Hoe moeten ze dat nu oplossen?

Nes prinses (M4) ISBN: 9789059329515
Nes krijgt van haar moeder een roze jurk.
Nu ziet ze eruit als een prinses!
Maar haar vrienden op school zijn niet onder de indruk.
Ze zijn zelfs heel gemeen.
Nes is ontzettend triest.
Tot ze een wenstak vindt…

Wolf maakt Boe weg (E4) ISBN: 9789059329560
Weinig dingen zijn zo geweldig als verstoppertje spelen in het kasteel van Pier. Boe heeft zich heel erg goed verstopt. Toch vindt Wolf hem, in een vaas! Snel legt hij een glazen schaal op de vaas, voor Boe weer vals speelt en wegzweeft. Maar dan is Boe opeens verdwenen. ‘O nee’, roept Pier. ‘Dat was de vaagvaas! Alles wat je daarin stopt, verdwijnt na een tijdje. En je vindt het nooit meer terug…’
Dat is het begin van een spannend avontuur waarin Wolf Boe achterna reist, de mysterieuze vaagvaas in.

Mie en het Ting (E4) ISBN: 9789059329553
Mie ligt al dagenlang ziek in haar bed. Gelukkig heeft ze veel boeken om te lezen. Maar dan valt er opeens een geheimzinnige brief uit haar boek. Het is een brief van haar opa, die al lang niet meer leeft! In de brief waarschuwt hij voor het Ting. Mie heeft geen idee waar hij het over heeft. Als haar vrienden op bezoek komen, gaan ze samen op onderzoek uit. Hun zoektocht leidt hen doorheen donkere stoffige gangen en een geheime toegang naar een houten kist…

Pier en de drakenboot (E4) ISBN: 9789059329546
Pier en Wolf vervelen zich. Daarom besluiten ze iets spannends te doen: varen met een drakenboot! Eerst moeten ze die boot wel maken. Op de spullenstort vinden ze de slaapkist van Piers opa: die is ideaal voor de boot. Maar zullen ze op tijd wegraken van de spullenstort, voor de Geheime Oppasser hen grijpt? En wordt hun boot wel stevig genoeg? En wat is Pier van plan midden in de nacht?

Boe! kids: de box van Nes en Pier
Abimo, maart 2013, 216 pagina’s, hardcover.
Prijs: 44,75 euro. Leeftijd: vanaf 7-8 jaar. ISBN: 9789059329508