Recensie: The Book Thief, 20th century fox

the book thiefVelen zijn verknocht aan het dramatische, humoristische, indringende en vertederende boek De Boekendief, van schrijver Markus Zusak. Het verhaal gaat over een communistisch meisje, Liesel, die door haar moeder samen met haar broertje ter adoptie wordt aangeboden. Haar moeder heeft namelijk te weinig geld om voor hen beiden te zorgen. Tijdens de reis komt haar broertje te overlijden, tot groot ongenoegen van haar grofgebekte stiefmoeder en zachtaardige maar stille stiefvader. Tenminste, in het boek. Hier komt namelijk het eerste verschil met het boek: de moederfiguur is wel mopperig en scheld de hele tijd door, maar heeftal duidelijk een zacht hartje. De vaderfiguur is echter een stuk spraakzamer. Of beter gezegd: de stille passages en aarzelingen uit het boek komen helemaal niet voor in de film. De basis blijft natuurlijk wel gelijk: de opkomst van het Derde Rijk, de vriendschap met haar overbuurjongen, haar verliefdheid op de Joodse onderduiker Max (Liesel als communist wordt ook veracht door de Duitsers, ze zitten dus eigenlijk in hetzelfde schuitje) en natuurlijk Liesels voorliefde voor boeken en taal! Ook de film The Book Thief wordt verteld vanuit het standpunt van De Dood himself, zoals je dat ook in het boek tegenkomt. De Dood neemt echter een stuk minder het woord dan in het boek, en met wat minder humor. Een stuk indrukwekkender daarentegen is de invloed van het stille gif dat er heerst door het Duitse Rijk. Je ziet Liesel langzaam meegetrokken worden in de waanideeën van de zelfbenoemd landsleider Hitler, met daarbij alle mensen om haar heen. Zo nu en dan opent ze echter haar ogen en schrikt ze zelfs van de reacties van haar omstanders, zoals wanneer ze een goede bekende Jood wil helpen als deze door de Duitsers beestachtig uit zijn huis is gesleurd. De film is een geweldige verfilming van het boek. Ja, er worden vrijheden genomen met het verhaal. En als boekenpurist zul je dat niet fijn vinden. Als filmfan echter wel, want als ieder woord verfilmd zou worden zou het een langdradige film worden! Het is overigens wel even wennen aan de mix van Duits en Engels. De worden namelijk door elkaar heen gebruikt, en wanneer er Engels wordt gebezigd is dat met een dik Duits accent. Een kwestie van wennen, niets meer. Verder is het puur genieten van deze indringende film! The Book Thief, 20th Century Fox
Tijdsduur: 127 minuten, Drama. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 17 euro)