Recensie: De vreselijke tweeling, Jozua Douglas

De-vreselijke-tweeling-cover-e1390398863533De Vreselijke Tweeling is na De Verschrikkelijke Badmeester het tweede boek van Jozua Douglas. Hoofdrolspelers in het boek zijn Max en Lot de Leeuw, een tweeling die wel van een grapje houdt. Met name Max is een echte lolbroek. Lot daarentegen is een heuse actrice en doet niets liever dan iemand anders spelen. De vader van de tweeling is bijna nooit thuis, hij is druk bezig met het uitvinden van een revolutionair haargroeimiddel, met daarin heel wat bizarre en dieronvriendelijke ingrediënten. Hun moeder is ook een geval apart: ze heeft ontzettende smetvrees en de poetster Alice heeft dan ook een dagtaak aan het schoon houden van hun huis, inclusief de ruimtes achter de stopcontacten. Oh ja, en hun moeder haat kinderen, en daarmee dus ook Max en Lot. Tot overmaat van ramp komt er een toverdrankje in huis, waarmee je willekeurige huisdieren in een hond kunt laten veranderen. Dat lijkt Max wel grappig! Jammer genoeg is het hun vader die het drankje drinkt… en echt veranderd in een hond! Ze hebben maar tien uur de tijd om een tegendrankje te vinden… gaat dat lukken? En kunnen ze de hond .. uhm.. hun vader uit de handen van de haargroeifabriek houden? Zij zijn namelijk op zoek naar hondenhersenen van een hond meteen mooie vacht. En laat papa-de-hond nu een heel mooie vacht hebben! De Vreselijke Tweeling is een geweldig verhaal vol absurde grappen en wendingen. Je weet de ene pagina echt niet wat er op de volgende pagina gaat gebeuren. De gebeurtenissen zijn echt hilarisch, en zorgen er mede voor dat je alleen maar in kunt doorlezen. De bizarre moeder van het stel wordt op briljante wijze met het verhaal verweven, en zorgt regelmatig voor een komische noot. En zo vreselijk is die tweeling trouwens helemaal niet, da’s alleen maar de mening van hun moeder! De vreselijke tweeling, Jozua Douglas De Fontein kinderboeken, mei 2014, 189 pagina’s, hardcover. Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf xxx jaar. ISBN: 9789026135750