Recensie: De wereld in mijn handen, Kristien Dieltiens en Milja Praagman

9789058388940 de wereld in mijn handen

In De wereld in mijn handen lees je een bijzondere en uitgebreide verzameling vingerversjes, handspelen en beeldende liedjes, verzameld door Kristien Dieltiens. Zingen en samen versjes opnoemen is natuurlijk altijd leuker als je er iets bij te doen hebt. Kinderen onthouden de tekst meer, maar het stimuleert de creativiteit ook om zowel iets met de handen als met de hersenen te doen: ze gebruiken hierbij zowel de linker- als rechter hersenhelft. Leuk voor ouders en opvoeders, maar voor kinderen telt vooral het plezier dat ze met de liedjes en versjes kunnen hebben.

De liedjes en versjes in De wereld in mijn handen zijn geschikt voor kinderen van 2 tot 7 jaar. Naast de oude en bekende versjes als ‘naar bed naar bed zei Duimelot’, ‘Moriaantje zo zwart als roet’ en ‘Hansje Pansje kevertje’ staan er heel wat educatieve versjes in, gericht op het verzorgen, aankleden, tanden poetsen et cetera. Handig voor baby’s en jonge peuters! Ook heeft Kristien heel wat nieuwe versjes geschreven, compleet met gebaren en handelingen. Erg leuk! Let wel: veel van de versjes en gedichtjes zijn gericht op het Vlaamse taalgebied. Nederlandse kinderen zullen een aantal nieuwe woordjes leren na het horen van deze leuke versjes. Je zult je d’r niet van moeten weerhouden om dit boek te kopen en te gebruiken met je kinderen (of op de speelzaal, peuterspeelzaal, kleuterschool, …).

Het boek is vrij van aanwijzingen over hoe je alle activiteiten moet doen. Daardoor ziet het er netjes en opgeruimd uit, en wordt je bij het voorlezen niet afgeleid door al die aanwijzingen. Bovendien is er zo meer ruimte voor de vrolijke, abstracte illustraties, door Milja Praagman. Op de meegeleverde dvd worden alle versjes voorgelezen en voorgedaan.

De wereld in mijn handen, Kristien Dieltiens en Milja Praagman
Eenhoorn, oktober 2013, 112 pagina’s, hardcover.
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 2 jaar. ISBN: 9789058388940