Recensie: Goedmaken, een voorleesverhaal over kerstfeest vieren, Willemijn de Weerd

goedmaken

Op iedere school is het wel aan de hand: er wordt een kerstviering gehouden. De ene school doet dat redelijk klein, met wellicht een kerstontbijt of lunch, op andere scholen wordt het groter aangepakt, met een toneelstukje, muziekuitvoeringen en leuke presentaties. Zo ook op de school van Sara en Ruben. De hele klas is in rep en roer, en in volle voorbereiding op de kerstviering, waarin hun klas het kerstverhaal gaat uitbeelden.

Maar dan gebeurt het: Sara en Ruben krijgen ruzie! Hoe moet dat nu? Tot overmaakt van ramp doen ze ook nog eens iets stouts: Ruben maakt een kras o de tekening van Sara, waarom Sara Rubens tekening – als hij even niet kijkt – tot een propje maakt en in de prullenbak gooit. Sara heeft het er echter maar moeilijk mee. Met het plagen, maar ook omdat ze het verzwegen heeft ten opzichte van de juf, Ruben en haar moeder! Het gevolg? Ze krijgt buikpijn.

Gelukkig komt uiteindelijk toch de aap uit de mouw, en zullen ze elkaar moeten vergeven. Ze moeten het goedmaken, en zelf een oplossing bedenken. Zou het dan toch nog goed komen, zo voor het kerstfeest? Het boek Goedmaken zegt al direct waar het om gaat natuurlijk: vergeven, en eerlijk zijn tegenover elkaar. Twee heel belangrijke waarden, die soms zo moeilijk te volgen zijn!

De mooie prenten, op twee pagina’s, worden aangevuld met redelijke stukken tekst. Deze is goed leesbaar, en vlot geschreven. Het zal kinderen geen enkele moeite kosten het verhaal te volgen. Bijkomend voordeel is dat de personen die aan het woord zijn of kind zijn, of juf/moeder. Die weten dus hoe ze tegen de doelgroep moeten praten! Spannend verhaal voor kleuters, met een duidelijke boodschap. Achter in het boek staat een leuk overzichtje met de Bijbel in vogelvlucht: waarom vieren we eigenlijk kerst? Ook krijg je er een Kerstig ganzenbord bij, achter in het boek. Leuk voor scholen om te weten: tegen een kleine vergoeding zijn de prenten digitaal te krijgen. Zo kun je een eigen Powerpoint-presentatie maken over dit aangrijpende kerstverhaal!

Goedmaken, een voorleesverhaal over kerstfeest vieren, Willemijn de Weerd
Ark media, september 2012, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 8,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789033884016