Recensie: Grote recepten voor kleine chefs, Natascha Loontjens

Grote recepten voor kleine chefsKinderen lusten meer dan ze in eerste instantie denken. Dat is gewoon zo. Het is zó makkelijk om ‘nee, lust ik niet!’ te zeggen, dat ze het maar vaak genoeg doen. Vaak weten ze niet eens wat ze eten, of hoeveel werk er in heeft gezeten om een maaltijd te bereiden. Tijd om dat te veranderen! Bij de Vlaamse uitgever Abimo is een geweldig kinderkookboek verschenen: Grote recepten voor kleine chefs. En eerlijk is eerlijk, wat betreft eten hebben wij hier in Nederland nog heel veel te leren van onze zuiderburen. Lekker eten staat dar nu eenmaal hoger in het vaandel, lijkt wel. Er wordt dan ook zonder problemen meer tijd gestoken in het bereiden van een goede, gezonde maaltijd. Die boodschap straalt dit boek ook zonder enige twijfel uit. Met relatief eenvoudige en een beperkt aantal ingrediënten gaan kinderen in de keuken aan de slag. Stap voor stap worden de recepten uitgelegd, en bovendien geïllustreerd met grappige illustraties. Ieder recept krijgt eigen karaktertjes, die ook grappige technieken gebruiken om de recepten te gebruiken. Zo zie je een bonk van een kerel aan de slag om quesadilla’s te maken, of een oude Chinese man karatetechnieken gebruiken om koekjes te bakken. Door die tekeningen, waarvan de stijl door het hele boek gelijk is, krijgt het kookboek een vrolijke uitstraling én weten de kleine chefs wat ze moeten doen. Groterecepten_kleinechefs_extraDe grote recepten voor kleine chefs zijn geordend per seizoen. In ieder seizoen loop je door de maanden heen, waarbij je met de ingrediënten van dat seizoen aan de slag gaat. Zo weet je ook echt dat de ingrediënten echt vers zijn – hoewel je voor sommige ingrediënten hier in Nederland wat verder moet zoeken dan de gemiddelde XL-supermarkt. Het is ook als volwassene trouwens een leuk boek om uit de slag te gaan: met een paar ingrediënten worden de lekkerste gerechten op tafel getoverd! Achter in het boek vind je een aantal basisrecepten, zoals pizzadeeg, hamburgerbroodjes, kruimeldeeg, tortilla’s, en nog veel meer. Van soep tot dessert, in dit boek vind je meer dan 70 grote recepten voor kleine chefs – en hun ouders. En wedden dat ze d’r van zullen smullen? Grote recepten voor kleine chefs, Natascha Loontjens Abimo, maart 2014, 184 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789462341456