Boek recensie: Frankenstein, Mary Shelley en Maria Postema

In de titel heb ik Mary Shelley en Maria Postema als auteurs opgegeven, maar eigenlijk klopt dat natuurlijk helemaal niet. Het is Mary Shelley die het verhaal heeft geschreven (in 1816 zelfs al, hoewel ze er in 1831 heel wat wijzigingen in aanbracht). Onlangs is het in opdracht van uitgeverij Blossom Books door Maria Postema onder handen genomen. Zij heeft er een hervertelling van geschreven. Het oude verhaal, maar dan in een hipper geschreven jasje.

Klassiekers rechtgezet

Als je denkt aan Frankenstein, denk je misschien aan het grote monster met twee schroeven in zijn hoofd. Grappig, maar niet accuraat. Hoe kwam Frankenstein aan de schroeven in zijn oren? Eigenlijk: niet. Misschien door maskermakers, die het een stuk eenvoudiger vonden om die schroeven op de oren te plaatsen in plaats van in zijn nek, waar ze in de film Frankenstein (1931) zijn geplaatst. Deze film – een klassieker, je moet ‘m echt een keertje kijken – die de styling voor zo’n beetje alle Frankensteins daarna heeft gezet. Een grote, zwijgzame man, met de nodige littekens en twee schroeven uit zijn nek. Deze hervertelling van Mary Shelley’s Frankenstein moet dat weer rechtzetten. Het vertelt het echte verhaal over de wetenschapper Victor Frankenstein, die een levend wezen weet te scheppen uit een dood lichaam. Hieruit ontstaat een soort monster, die zich verlaten voelt door zijn vader en helemaal los gaat op alles wat hij tegenkomt. Zo schept Victor een monster: niet met wetenschap, maar door zijn ‘kind’ te verwaarlozen. Een wijze les in een luguber jasje!

Het verhaal van Frankenstein

In deze hervertelling ga je terug naar het oude verhaal, van ruim 200 jaar geleden. Ja, je leest het goed, het oorspronkelijke verhaal over de jonge Zwitserse wetenschapper Victor Frankenstein is al bijna 2 eeuwen oud! Daarin lees je over de droom om altijd jong te kunnen blijven. Een droom die nu nog steeds bestaat. Frankenstein gooide het echter over een iets andere boeg en experimenteerde vooral het het overwinnen van de dood. Hij knutselde er link op los met onderdelen van verschillende lijken… waarbij het hem op een gegeven moment lukte om de dood te slim af te zijn en een levend wezen te scheppen… dat er gruwelijk lelijk uit zag. Toch vind het monster een liefhebbend gezin waarin hij opgroeit. Wanner het monster Victor vraagt om een meisje te scheppen, doet hij dat. Victor gunt het monster ook een stukje geluk, wat hij inmiddels ook heeft gevonden in zijn vrouw. Nadat hij een vrouw heeft geschapen, vernietigt hij de bruid van het monster… die op zijn beurt wraak neemt op Victor en alles wat Victor lief heeft!

Navertelling

Het grappige van dit boek is dat je het niet leest in de tegenwoordige tijd, maar als een soort tweeluik, waarbij je begint vanuit een soort flashbacksituatie. Victor is op zoek naar het monster en komt daarbij inmiddels op de Noordpool uit (wat in die tijd zeker tot de verbeelding sprak). Hij zit het monster op de hielen, zo blijkt, maar moet zijn zoektocht door uitputting en onderkoeling vroegtijdig onderbreken. Gelukkig wordt hij door een vissersschip opgepikt en opgelapt. Langzaam komt Victor los en vertelt hij zijn verhaal, wat uitmond in een spannende strijd.

Ga direct naar Frankenstein op BOL.com.

Recensie over Frankenstein

Deze versie van Frankenstein is een moderne navertelling van het oude en wereldberoemde boek. Het is geen modernisering, het speelt zich nog altijd af in de tijd van het boek, maar het taalgebruik en de grammaticale opbouw hebben een flinke oppepper gekregen. Daardoor leest het als een modern geschreven boek. Maria Postma heeft de vertaling en de hervertelling meesterlijk opgepakt – waarschijnlijk zal het weer veel fans krijgen. De luxe uitvoering met de stoffen kaft geven het boek de stijl en smaak die het verdient. Door het boek heen staan verschillende illustraties, gemaakt door Sophie Pluim, die het verhaal goed ondersteunen.

Frankenstein,
Illustrator:
Uitgever: Blossom Books BV, 256 pagina’s, hardcover.