Recensie: IQ Link, Smart Games

Dit geweldig leuke en compacte spel van Smart Games is genomineerd voor Speelgoed van het jaar 2013! Het kleine spelletje dat je makkelijk kunt meenemen werkt volgens het beproefde concept van Smart Games: een eenvoudig puzzelconcept wordt razendsnel in moeilijkheid opgebouwd met behulp van opdrachten, die in een boekje staan. In het boekje van IQ Link staan 120 verschillende basisopstellingen, met voor jou de opdracht om alle puzzelstukjes op het speelbord te plaatsen.

En dat is nog lang niet zo eenvoudig als je denkt! Het spelbord bestaat uit opstaande cirkeltjes, waar de puzzelstukjes zowel in als om passen. Ieder stukje bestaat namelijk uit een rondje en een paar bolletjes. Of twee rondjes en een bolletje, of alleen maar rondjes… in sommige rondjes zit een inkeping, zodat je er een bolletje van een ander stukje in kunt leggen. En natuurlijk heeft ieder puzzelstukje een andere vorm! Het is dus een flinke kluif om alle puzzelstukjes op het speelveld te laten liggen. Er zijn zo veel opties waar je uit moet kiezen! Maar onthoud: er is slechts één juiste oplossing. En die staan – hoe gemakkelijk – ook gewoon in het boekje met de puzzelopdrachten.

Zo’n puzzelopdracht is overigens niets meer dan een basisopstelling. Je zit op een plaatje welke puzzelstukjes op welke plek komen te liggen. Soms zijn er dat maar een paar, soms zijn er dat wat meer. Als je die basisopstelling hebt gemaakt, dan kun je met de andere stukjes aan de gang op de puzzel compleet te maken. Daarmee is IQ link een geweldig leuk spel, dat je overal mee naartoe kunt nemen. Het is klein en handzaam: het spel heeft een transparante deksel, waar je het puzzelboekje ook in kunt bewaren. Door dat boekje worden alle stukjes netjes op z’n plek gehouden. Je hebt dus altijd een opgeruimd spelbord!

IQ Link, Smart Games
Prijs: 11,99 euro