Recensie: Joe Biljoen, David Williams

onix_9789044819526 joe biljoen

Na het leuke boek Mr. Stink is er een nieuw boek van David Williams over een geheime geschiedenis: Joe Biljoen. Dit twaalfjarige kereltje is zoon van een stinkendrijke man. Letterijk, want hij is rijk geworden met het product Bipsfris. Toiletpapier dat aan de ene kant vochtig is, en aan de andere kant droog. Hij verdient een paar cent aan iedere rol die verkocht wordt. Daardoor heeft Joe een eigen racebaan met F1 racewagen, een haai in een aquarium, iedere week zakgeld waar je jaloers op zou worden, en alles wat hij maar kan bedenken. Maar toch mist hij iets: een vriend!

Door zijn geld (en het product waarmee zijn vader het heeft verkregen) wordt Joe op zijn dure kostschool enorm gepest. Hij gaat er van af, en gaat naar een openbare school. Daar houdt hij de schijn nog even op en vertelt tegen niemand dat hij rijk is. En al snel heeft hij een vriend: een heel dikke jongen, Bob, die net als hij geen conditie heeft en met het sporten samen met Joe achteraan de rij rent. Maar ook daar weet hij zijn geheim niet lang te houden. Snel komen mensen om geld zeuren voor van alles en nog wat, wordt hij ook gepest, en weet hij niet of de mensen die hem aardig vinden wel echt zijn vrienden zijn…

Het boek is superleuk geschreven. Het is grappig, zit vol originele woorden (vooral de scheldwoorden zijn soms hilarisch) en er zit een enorme vaart in. Naast Joe, Bob en zijn vader spelen de Larven, een tweeling die iedereen terroriseert, een grote rol, alsook de mooie Lauren, waar Joe verliefd op is. Het boek is niet alleen grappig, maar zet je ook nog eens aan het denken. Hoe weet je namelijk dat een vriend een echte vriend is? Hoe kom je daar achter?

Het boek is, net als Mr. Stink, geïllustreed door vlotte pentekeningen van Tony Ross, die met waterverf zijn ingekleurd. Door de tekenstijl van Tony Ross en de schrijfstijl van David Williams is een vergelijk met Roald Dahl en Quentin Blake snel gelegd.

Joe Biljoen, David Williams
Clavis, juni 2013, 203 pagina’s, hardcover.
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789044819526