Recensie: Klein vermakelijk 1001 verhalen vertelspel, Ton Bouman en Annemariet van Beers

De 48 inspiratiekaarten uit dit doosje leren je spelenderwijs jouw eigen verhaal te vertellen. Het doel? Probeer 4 passende sleutelwoorden in handen te krijgen. Dan staat dan de titel van het verhaal, dat jij gaat vertellen. Iedere titel bestaat namelijk uit vier woorden. Ieder deel van deze zin heeft een geheel eigen kleur. Hoewel er een aantal spelsuggesties in de handleiding staan, vind ik nog altijd het leukste om vier stapels te maken, voor elke kleur een. Draai vier kaarten om, en wie daar als eerste een verhaal mee kan maken, heeft ze gewonnen. Of, voor zwakkere praters, doe je het om de beurt. Lukt het, dan mag je de kaarten pakken. lukt het niet, dan leg je ze op de aflegstapel, of laat je de volgende kiezen of ze een verhaal beginnen met deze zin, of vier nieuwe kaarten pakken.

Het vertelspel is een prikkelend woordspel voor zowel zwakke als sterke praters. Het stimuleert het creatief denken en vergroot zonder meer de spreekvaardigheid. Hoewel de adviesleeftijd van 9 tot 99 is, vind ik het zeker geschikt voor jongere (en oudere) mensen. Want, zoals ik met de Rory Storycubes ontdekt heb: al veel jongere kinderen zijn prima in staat een leuk verhaal te bedenken en te vertellen. Zodra kinderen kunnen lezen kunnen ze er al zelfstandig mee uit de voeten, kunnen ze nog niet lezen, kun jij dat als begeleider op je nemen. Een superspel voor leuke verhalen!

Klein vermakelijk 1001 verhalen vertelspel, Ton Bouman, “het kleine werk”

vormgeving Annemariet van Beers
Dubbelzes uitgevers, september 2006, 55 kaarten.