Recensie: Legenden van de verrezen wereld: Dochter van het bloed, Licia Troisi

9789078345794 Legenden van de verrezen wereld

In het boek Legenden van de verrezen wereld: Adhara maakten we kennis met het vreemde meisje Adhara. Zij leert de ietwat brute en onbezonnen drakenridder Amhal kennen, die het knappe meisje op sleeptouw neemt. Een meisje, dat niet meer weet wie ze is en waar ze vandaan komt. Het enige dat ze weet is dat ze buitengewoon kundig is in de vechtkunst en immuun blijkt te zijn voor de vreemde ziekte die de mensen in het nieuwe koninkrijk velt.

Deze ziekte blijkt te zijn ontwikkeld door de elfen, die vroeger in het Waterland hebben gewoond. Door de ziekte sterven er steeds meer mensen, en zijn ze in ieder geval genoeg verzwakt om zonder al te veel moeite verslagen te worden. De steden en dorpen zijn allen in een chaos beland. Terwijl hoofdpriesteres Theana een remedie voor de ziekte probeert te vinden en koningin Dubhe een zwakke tegenstand biedt tegen de elfse milities, dreigt de enige hoop van het Rijk te verdwijnen: Adhara, het meisje zonder verleden. Want Adhara is veel meer dan een krijgsvrouw: ze is een wapen, het machtigste wapen dat de Verrezen Wereld ooit bezeten heeft in de strijd tegen wie de vrede bedreigt.

En bovenal is Adhara een Gewijde, een wezen dat gecreëerd is met één specifiek doel: het bestrijden van de Marvash, het absolute kwaad dat zich in een eeuwige cyclus met het goede afwisselt. Maar Adhara’s lichaam behoorde ooit een jong gestorven meisje toe, en het lot wil zijn loop hernemen. Dit dreigt Adhara met haar leven te moeten bekopen. Een nieuwe, onverwachte vijand belemmert Adhara in haar missie: niet meer haar liefde voor Amhal en zijn vervloekte ziel, niet meer de waanzin van de pest, maar een onuitwisbare schaduw die een immense prijs van haar vraagt.

Net als de eerdere serie De kronieken van de Verrezen Wereld is dit vervolg, de Legenden van de Verrezen Wereld, prima doordacht en opgezet. Leuk is dat de nalatenschap uit de Kronieken-serie terugkomt. Zo horen we verhalen over Sinnar en Nihal, en wordt het zwarte, kristallen zwaard van Nihal nog steeds goed gebruikt. Hierdoor hebben lezers van de eerste serie een voorsprong, maar het is zeker niet nodig die boeken eerst te lezen. Dat kan ook prima na deze serie, zodat je weet hoe alles is ontstaan. Een prima en waardige opvolger op de Kronieken, en een goed vervolg op het eerste deel van de Legenden van de Verrezen Wereld! Ook in dit deel wordt het nodige bloed gegoten, dat plastisch is omschreven. Wees daar op berust als je het boek uit het schap pakt!

Legenden van de verrezen wereld: Dochter van het bloed, Licia Troisi
Fantoom, november 2012, 305 pagina’s, hardcover.
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789078345794