Recensie: LEGO Chima

Het nieuwe LEGO thema Legends of Chima speelt zich af in een magisch, verafgelegen wereld die wordt bewoond door verschillende dierenstammen (Leeuwen, Krokodillen, Raven, Adelaars en Wolven). Alle vijf dierenstammen leefden ooit  samen, tot er een conflict ontstond dat leidde  tot het verbreken van de band tussen twee goede vrienden, waarna de andere dieren gedwongen worden partij te kiezen. Naarmate het verhaal zich ontspint, komen onderwerpen als conflicten oplossen, vriendschap, hulpvaardigheid en samenwerking aan de orde.

De Chima-reeks is een heel stoere, krijgslustige serie voor jongens van 6-12 jaar. Hij bestaat nu nog uit een aantal speelsets (voertuigen en poppetjes) en zes stoere Speedorz racevoertuigen, waarmee je wedstrijden kunt uitvoeren. In de toekomst komen er kleine spellen bij, waarmee je bepaalde opdrachten/spellen kunt spelen. Door het Speedorz-element toe te voegen aan de serie begint de Chima-productgroep een beetje als Ninjago: spellen en speelgoed in één.

De karaktertjes zelf zijn stoer uitgevoerd. De lijfjes zijn voorzien van fijn uitgewerkte details die prima passen bij de diersoort waar ze bij horen. De dierenkoppen zijn maskers, die over een gezicht kunnen worden geschoven. Daarmee maak je ze helemaal af. Het gaafste is misschien wel dat de voertuigen zo goed bij de dierensoorten passen. De leeuwenauto heeft bijvoorbeeld klauwen en een echt bewegende bek: de klauwen aan de zijkant van het voertuig zitten vast met rubber slangen, waardoor ze heel natuurlijk bewegen. Er is zelfs gedacht aan vering voor de wielen! Met stickers maak je de voertuigen helemaal af, en krijgen ze een authentiek tintje. En natuurlijk zit er wat meer achter de voertuigen: ze hebben allemaal speciale kenmerken, waardoor ze bewegende onderdelen hebben en aanvallen kunnen uitvoeren – ieder op zijn eigen manier.

Door de voertuigen zijn een paar unieke stenen ontwikkeld, die je kunt gebruiken in de bouwsets. Maar ze zijn nu ook weer niet zó specifiek dat ze alleen maar binnen de Chima-productgroep te gebruiken zijn. Dat schept dus zeker mogelijkheden voor de toekomst. De ingewikkeld en stoer uitziende bouwsets bestaan uit ontzettend veel kleine steentjes en mechanieken. De leeftijd 8+ is dan ook niet onterecht. Door de mechanieken zou het bovendien wel eens de passie voor LEGO Technic kunnen aanwakkeren!

LEGO Chima
Prijs: 9-99 – 89.99 euro