Recensie: Leven en werken van de kabouter, Rien Poortvliet en Wil Huygen

Leven-en-werken-van-de-Kabouter

Jaren geleden waren de verhalen over de kabouter een ware rage. Rien Poortvliet wist ze buitengewoon geloofwaardig neer te zetten, en samen met de verhalen van wetenschapper Wil Huygen zorgden ze voor een wonderbaarlijke en goed doordachte wereld. Daarbij vertelden de beide heren over alle mythen en sagen die over de kabouter in de rondte gaan, en kozen daar de beste manier uit. Daardoor ontstaat een geloofwaardige wereld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Het leven en werken van de Kabouter inmiddels voor de 64e keer in herdruk gaat. Over vier jaar gaat het boek zelfs al veertig jaar mee!

En nog steeds weet het boek kinderen te boeien. Zelfs de grootste niet-gelovers worden met dit boek aan het twijfelen gezet. Dat komt mede door de leuke teksten, waarin Rien en Wil vertellen hoe ze in aanraking zijn gekomen met kabouters, en hoe ze al die informatie hebben weten te bemachtigen. Daarna gaan de beide heren op semi-wetenschappelijke manier te werk als ze beschrijven wat de kabouters doen, hoe ze leven, wat ze dragen, en ga zo maar door. Kunst en cultuur, architectuur, onderwijs en opvoeding, relaties, gereedschappen en medicijnen… alles komt aan bod. Het hele leven van de kleine wezentjes wordt onder een vergrootglas gelegd!

Daarbij wisselen handgeschreven teksten getypte teksten af – en dat is wel jammer. De handgeschreven teksten zijn niet altijd even goed leesbaar, maar verhogen wel aanzienlijk de authenticiteit van de omschrijvingen – het lijkt net een schetsboek waardoor je bladert. De getypte tekst is weet beter leesbaar (en kleiner, dus kan er meer tekst geplaatst worden), maar ziet er weer iets ‘normaler’ uit. Hoewel jongere kinderen zullen smullen van de prenten en informatie, is het boek eerder geschreven voor oudere kinderen: vanaf een jaar of acht tot tien zal het qua tekst en manier van schrijven geschikter zijn. De schrijfwijze is namelijk wel echt wetenschappelijk, en weinig verhalend. Maar och: voor de kleinere mensen onder ons is het kijken naar de schitterende prenten simpelweg genieten. Lekker wegdromen bij de kabouters!

Ga direct naar Leven en werken van de Kabouter op BOL.com.

Leven en werken van de kabouter, Rien Poortvliet en Wil Huygen
Holkema en Warendorf, februari 2012, 212 pagina’s, hardcover.