Recensie: Levensgroot zoogdieren, Etsuo Narushima en Takayuki Maekawa

17272173-Levensgroot-Zoogdieren

Dieren zijn en blijven interessant voor kinderen – klein en groot. Reden te meer waarom kinderen zo graag naar een dierentuin of kinderboerderij gaan, dan kun je ze in het echt zien. Het nadeel van een dierentuin is echter, dat je ze nog altijd van een flinke afstand ziet. Soms gaat daardoor het indrukwekkende formaat van de dieren verloren. Daar brengt het boek Levensgroot zoogdieren verandering in. Dat boek brengt – de naam zegt het al – dieren levensgroot in beeld.

De foto’s laten een-op-een zien hoe groot de dieren zijn. Dat is bij stokstaartjes nog niet eens zo heel erg indrukwekkend, maar een olifantenpoot maakt het zelfs nodig de pagina uit te klappen! Of wat dacht je van een giraffenkop, die met zijn lange tont een lekkere snack pakt? Indrukwekkende dieren, zeker als je ze op echt formaat ziet. Zo krijgen kinderen een veel beter en indringend beeld van het exotische dierenrijk.

Het boek zelf heeft al een indrukwekkend formaat, en zo komen de foto’s ook stuk voor stuk over. De dierenfoto’s zijn voorzien van leuke weetjes over de leefgewoontes en natuurlijk het formaat en het gewicht. Er is dan ook een flinke nadruk op de grote, gevaarlijke dieren, die je normaliter niet zo dicht nadert: leeuwen, tijgers, maar ook een panda krijgt ruim aandacht, de neushoorn, en, zoals ik al eerder omschreef, een giraf, stokstaartje en nog veel meer. Een indrukwekkend boek, met mooie platen en leuke informatie.

Levensgroot zoogdieren, Etsuo Narushima en Takayuki Maekawa
Clavis, december 2013, 46 pagina’s, hardcover.
Prijs: 21,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar. ISBN: 9789044820003