Recensie: Lieve Stine, weet jij het? Stine Jensen

9789020621075 lieve stine weet jij hetKinderen zitten met levensvragen, net als iedereen. Waarom moet je je houden aan bepaalde regels, wanneer wordt je een boef, waarom zijn ouders bij sporten zo fanatiek, tot het moment dat je verliest en je te horen krijgt ‘och het is maar een spelletje’? Belangrijke vragen, die niet zomaar te beantwoorden zijn. Tenzij je een filosoof bent, iemand die geleerd heeft om over dat soort dingen na te denken. Dan leg je verbanden tussen belangrijke mensen die anderen oer het hoofd zien, dan zie je vanuit de geschiedenis hoe en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Als je, net als Stine, dan ook nog eens heel helder en duidelijk kunt opschrijven en vertellen hoe de vork in de steel zit, dan ben je een soort orakel voor kinderen, iemand aan wie kinderen alles kunnen vragen. Stine is zo iemand. Ze woont – zo zegt ze zelf – in een groot kasteel in een bos, met heel veel boeken. Een slim iemand dus, die ook nog eens goed kan uitleggen. Regelmatig krijgt ze dan ook vragen van kinderen die ze zelf niet kunnen beantwoorden. Niet over dingen die je zomaar in een encyclopedie of Wikipedia kunt opzoeken, maar belangrijke vragen die ‘zijn zoals ze zijn’. Ze hebben een ding gemeen: kinderen kunnen ze zelf niet beantwoorden, en hun ouders of leerkrachten ook niet. En dus vragen ze zich af: Lieve Stine, weet jij het? En Stine beantwoord ze allemaal! In dit boekje staan twintig van die belangrijke en grote vragen verteld. Ieder stukje begint met een mailtje van een kind, waarna Stine de vraag zo goed mogelijk beantwoord. Het boek is geschreven in een vrolijk, makkelijk leesbaar lettertype, en heeft leuke illustraties om de uitleg wat extra kracht bij te zetten. Dat maakt het lezen nog wat leuker, hoewel Stine ook heel erg leuk vertelt, met voorbeeldjes en namen van filosofen, zodat je zelf verder kunt zoeken op internet of in boeken als je dat zou willen. Lieve Stine, weet jij het? is een heel leerzaam en duidelijk boek voor alle kinderen die zitten met belangrijke en grote vragen die de meeste grote mensen niet eens kunnen beantwoorden. Stine geeft er antwoord op vanuit haar filosofische achtergrond, en legt in duidelijke taal uit waarom de wereld in elkaar steekt zoals dat is. LIeve Stine, weet jij het? Stine Jensen Kluitman, mei 2014, 128 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789020621075