Recensie: Mees Kees Bordspel, Identity Games

mees-kees-spel

Ben jij net als Tom de slimste van de klas? Kun jij het beste uitbeelden, het snelste zeven gooien, het creatiefste spelen met letters, het beste bluffen met een stalen gezicht en nog veel meer? En vinden je medespelers je aardig genoeg? Dan verdien jij vast veel punten met dit spannende spel! Want net als bij Mees Kees in de klas gaat het allemaal nét wat anders bij dit spel. Zo mag je landen uitbeelden, vragen beantwoorden over films of moppen tappen. En is er een dobbelsteen met alleen maar zessen… Zo ben je in dit spel niet zozeer bezig met winnen van je tegenstanders, maar gewoon leuk spelen. Tot het laatste moment weet je niet eens wie er precies gaat winnen! Daardoor ontbreekt het competitie-gevoel, dat het spel stukken leuker maakt.

Mees Kees is schitterend vormgegeven. Het bestaat uit een spelbord, een draaischijf, vier puzzeltjes, dobbelstenen (waaronder eentje met alleen maar zessen) en een stoer vormgegeven Mees Kees poppetje. Natuurlijk mogen opdrachtkaartjes niet ontbreken (hoe weet je anders wat je moet doen?) en pionnen: die zijn in de vorm van schooltassen gemaakt. Het spel ziet er mooi, grappig en vooral degelijk uit. Die kan wel wat jaren mee! Bovendien laat het zien dat school écht wel leuk kan zijn, net als bij Mees Kees!

Het spel start met een school vol opgeruimde lokalen, maar hoe meer opdrachten er uitgevoerd zijn, hoe rommeliger de klassen worden. Want voor elke opdracht komt er een extra puzzelstuk op het speelbord en worden er in het geheim punten gegeven. Je dwaalt door de gangen en gaat af en toe klaslokalen binnen. Staat Mees Kees in dit klaslokaal, dan kun je zelfs bonuspunten verdienen bij de opdracht! Wie aan het eind de meeste punten heeft, wint. Maar wacht… dat weet je pas als je ze geteld hebt!

Mees Kees, Identity Games
Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 30 minuten