Recensie: The mortal instruments – City of bones, Entertainment One

mortal instruments city of bonesAl jarenlang zetten heel wat mensen hun tanden in de boekenserie Kronieken van de onderwereld, van Cassandra Clare. Lees ook onze bevindingen over De Stad van Vuur! The Mortal Instruments – City of Bones is de verfilming van het eerste deel uit de boekenserie, Stad der beenderen (City of Bones). Hierin maak je kennis met de hoofdrolspelers van de reeks, die later nog heel wat bizarre avonturen beleven. Absolute hoofdpersoon uit de reeks is echter de vijftienjarige Clary, die met haar moeder in New York woont. In het begin van de film zit Clary met een probleem. Ze tekent bizarre symbolen, waarvan ze zelf de betekenis niet weet. Zodra ze het symbool op het bord van een bar ziet staan stapt ze naar binnen. Daarbij is ze getuige van een vreemde en brute moord. Maar… hoewel het heel druk is in de discotheek lijkt ze de enige te zijn die het heeft gezien! Als ze na een dag stappen thuiskomt is het huis compleet overhoopgehaald. Clary’s moeder is daarbij ontvoerd. De jongen, Jace, die ze de noord heeft zien plegen, heeft zich inmiddels ontfermd over Clary. Al snel blijkt dat Clary, net als Jace, over bovennatuurlijke gaven blijkt te beschikken. Ze wordt ingelijfd bij de Schaduwjagers, beschermers van de mensen tegen demonen en monsters. Hoewel: met vampieren en weerwolven hebben ze een pact gesloten. Ze komt in noodvaart door allerlei situaties terecht, waarbij haar gevoelens ten opzichte van Jace en haar mensenvriend Simon de belangrijkste lijken te zijn. Hoewel er een aantal spetterende actiescènes in de film zitten, met spectaculaire special effects, is er in deze film vooral aandacht voor de romantiek en de emoties van Clary. Welke veranderingen maakt ze door, hoe voelt ze zich daarbij en wat voor mysterieuze achtergrond draagt ze met zich mee? Waarom kan ze zich zelf daar niets van herinneren? The mortal instruments – City of bones is een goede verfilming van het eerste boek. Natuurlijk zijn er vrijheden veroorloofd om het verhaal wat meer vaart te geven. Passages ontbreken of zijn nét iets anders, maar dat moet je maar even voor lief nemen. Het is geen boek, het is een film! Dat daarbij Jace een stoerder karakter dan uiterlijk heeft moet je ook maar voor lief nemen. Een dikke negen voor de film. Hij is boeiend, heeft veel vaart (ondanks de vele praat-scènes) en genoeg actie (en smerige demonen) om zowel interessant te zijn voor jongens als voor meiden. The mortal instruments – City of bones, Entertainment ONe
Tijdsduur: 130 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 14 euro), Blu-ray (ca. 16 euro)