Recensie: Mr. Peabody en Sherman

mr peabody en shermanMr. Peabody is een heel slimme hond. Een héél slimme hond, die al verschillende Nobelprijzen heeft gewonnen en heel belangrijke uitvindingen heeft gedaan, zoals het bedenken van Zumba. Hij wil echter iets meer… zijn normen en waarden overdragen. En dus adopteert hij een mensenkind. De wereld staat daar een beetje sceptisch tegenover, maar kunnen het hem eigenlijk niet weigeren. En dus mag M.r Peabody een kind adopteren: Sherman. Samen met Sherman beleeft Mr. Peabody de leukste avonturen, in een poging om Sherman wat bij te brengen over de wereld. Zo heeft Mr. Peabody bijvoorbeeld een heuse tijdmachine, waarmee ze naar het verleden kunnen reizen en de belangrijkste gebeurtenissen en personen kunnen ontmoeten. Dat zorgt echter wel voor een paar problemen als Sherman op school terecht komt: daar begrijpen ze zowieso al niets van dat hele ‘mijn vader is een hond’-principe, laat staan van de rare inside kennis die Sherman heeft over de geschiedenis. Sherman wordt dan ook flink gepest op school, vooral door Penny: een ontzettend kakkerig meisje dat bij hem in de klas zit. Mr. Peabody besluit Penny’s ouders uit de nodigen voor een goedmaakdiner, maar daar gaat het mis. Penny ontdekt namelijk de WABAC, de tijdmachine van Peabody en Sherman, en maakt daar ontzettend misbruik van. Vanuit daar gaat het verhaal in een rap tempo vooruit. Of beter… achteruit, de geschiedenis in. Sherman en Penny reizen namelijk door de geschiedenis, van de oude Egyptenaren tot Troje, van de Gouden Eeuw tot Leonardo da Vinci. Genoeg mogelijkheden voor flink wat grappen en grollen, die op verschillende niveaus door de film zitten verweven. Daardoor is Mr. Peabody en Sherman heel erg leuk (en stiekem een beetje leerzaam) geworden voor jong en oud. De film is bovendien leuk en netjes afgewerkt, met een goed oog voor detail. Er zit een mooie nadruk op de persoonlijke ontwikkelingen van de drie hoofdpersonen Penny, Sherman en ook Mr. Peabody. Door de enorme hoeveelheid feitjes, details, gebeurtenissen en verhaallijnen is het trouwens echt de moeite waard om de film twee of drie keer te kijken. Dan pas heb je ‘m echt goed gezien! Mr. Peabody en Sherman, 20th Century Fox
Tijdsduur: 92 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 16 euro), Blu-ray (ca. 18 euro)