Recensie: Olympicards, 999 games

olympicards

Dat je voor de Olympische Spelen sportief moet zijn klopt helemaal. Zelfs met dit kaartspel hoort wat sportiviteit, hoewel je hier dan weer niet lichamelijk fit voor hoeft te zijn. met Olympicards doe je zelf aan negen van de Olympische disciplines mee. Zo krijg je de wedstrijdspanning van dit geweldige evenement mee zonder je in sportkleren te hoeven hijsen.

De bedoeling van het spel is dat je elkaar bestrijdt bij 9 sporten. Aan het begin van het spel krijg je 6 kaarten, die elk een waarde en een kleur hebben. Elke sport heeft zijn eigen spelregels voor het spelen van kaarten. Om beurten speel je steeds 1 kaart (soms 2 kaarten). Zo moet je bij wielrennen bijvoorbeeld twee kaarten met dezelfde waarde spelen, of dezelfde kleur. Bij volleybal moet je een kaart neerleggen die hoger of gelijk is dan de beginkaart, en ga zo maar door. Kan of wil je geen kaart meer spelen, dan pas je. Wie als eerste past, wordt laatste op dit onderdeel, maar krijgt wel kaarten in zijn hand. Wie als laatste overblijft, wint de sport en krijgt een gouden medaille, die punten waard is. Het nadeel is wel dat die speler dan minder karten over heeft voor een volgend onderdeel. Het spel is dus een kwestie van wikken en wegen, kiezen en delen: je kunt ze niet allemaal winnen! Wie na 9 sporten de meeste punten heeft, wint het spel.

Vooral door het feit dat verliezen wordt beloond met extra kaarten zorgt voor extra spanning in Olympicards. Het gaat naast om wat geluk (je moet maar net de juiste kaarten in hand hebben) ook om tactiek. Pak je overigens een sport die je zelf niet kunt winnen, dan mag je die ook even onderop de stapel leggen. Het Olympicards kaartspel bestaat uit redelijk dunne kaarten, die glad gecoat zijn. Ze voelen wat fragiel, maar dat zijn ze niet. De illustraties zijn cartoonesk, wat frivool in stijl. De cijferkaarten zijn voorzien van een strak symbool, zoals een bliksemschicht, drietand, roos of ‘hoorn van overvloeds’ die qua stijl iets uit de toon valt. Het is een erg leuk en eenvoudig spel – houd wel even het boekje bij de hand voor de verdeling van kaarten en medailles – waar je veel lol aan zult beleven. Het is dan ook geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar!

Olympicards, 999 games
Prijs: 12,99 euro. 2011. Leeftijd: vanaf 6 jaar.
Aantal spelers: 2-7. Speltijd: ongeveer 20 minuten