Recensie: Scheetjesles en andere voorleesverhalen over De Bende van 3 / vier, Sunna Borghuis

9789025753245 scheetjesles

Dit boek is een geweldig boek, zeker voor papa’s. Want ook in de boeken van De Bende van 3/ vier is papa net een groot kind. Hij geniet van zijn kinderen, en haalt de verloren tijd maar wat graag in met rare fratsen en gekke plannen. Keer op keer zetten hij en zijn ‘jongens’ (een meisjestweeling en hun broertje) het hele huis op z’n kop, en bedenken ze telkens weer nieuwe dingen om zich mee te vermaken. En hoe vreemd de plannetjes van papa ook lijken, hij heeft altijd gelijk. ‘Zie je wel’, zegt papa. ‘Dat zei ik toch!’

Zo mag zoonlief een spreekbeurt over scheten houden, en rent papa met een grote, groene krokodil over het strand om de engeheersbeestjes te verjagen… och, het boek staat vol leuke verhalen om voor te lezen. Lekker dicht bij de belevingswereld van de kinderen, maar toch heerlijk vreemd en verrassend. In het begin is mama, een carrièrevrouw, wel een beetje de saaie boeman, die zich bijna overal voor schaamt, maar dat trekt verderop in het boek wel een stukje bij. De verhalen hebben een mooie lengte om voor te lezen, en zijn prettig geschreven. Jij en je kinderen zullen er zeker van genieten.

De tekeningen zijn erg leuk. Harmen van Straaten laat zijn herkenbare tekenstijl helemaal tot zijn recht komen in de vrolijke, geschetste tekeningen, die in kleur zijn uitgevoerd met waterverf. In Scheetjesles en andere voorleesverhalen over De Bende van Vier staan 30 verschillende verhalen. Ze nemen je overal mee naar toe, van de keuken tot op vakantie. 30 keer genieten, en daarna… nog een keer!

Scheetjesles en andere voorleesverhalen over de Bende van 4, Sunna Borghuis
Gottmer, november 2013, 192 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789025753245