Recensie: Sevenster, Alexandra Penrhyn Lowe

Sevenster cover

Soms komt er een boek voorbij dat wel wat extra aandacht verdient omdat het zo geweldig is. Sevenster is zo’n boek, dat deels inspeelt op de paranormale trend die gaande is, maar dat wel op een briljante wijze weet te combineren met de belevingswereld van een tienermeisje, inclusief BFF, jaloezie en ontluikende romances, onzekerheden en onnavolgbare flaters.

Het volgt de zomer van Eveline Dijkman, een weeskind dat beide ouders heeft verloren tijdens een brand. Veel weet ze er niet meer van: eigenlijk niets meer, ze heeft gehugenverlies. Sinds enige tijd woont ze bij een nonchalante vrouw, die zich niet zo druk maakt om het meisje. Tijdens een schoolfeestje gaat de klas glaasjedraaien. Of beter gezegd: Eveline gaat dat doen, omdat ze geen jongen wil kussen. Daar gebeurt iets wonderlijks: er vliegt een kraai naar binnen, en vanaf dat moment kan Eveline communiceren met geesten. Als Eveline dan ook nog eens een paar weken alleen in huis mag doorbrengen, omdat haar pleegmoeder een cruise heeft geboekt met haar vriendin, heeft Eveline alle mogelijkheden om te ontdekken wie ze is, en wie ze was.

Zo ontdenkt ze een beetje van het fenomeen ‘Wachters’, mensen met haar bijzondere gave die de geheimen van de wereld moeten beschermen. Tegen wie, en welke geheimen, dat weet ze zelf nog niet. En er is ook niemand die haar dat kan vertellen… Samen met haar BFF Chloe komt ze bij haar échte ouderlijke huis terecht, en raakt ze bevriend met een timide jongen, die gefascineerd is door het hiernamaals. Hij logeert in een boerderij naast haar ouderlijke huis, waar – zo blijkt – haar oma onlangs is overleden.

In dit superspannende boek val je dan ook van de ene verbazing in de andere. Samen met Eveline ga je op ontdekkingsreis door de wereld van de Wachters, maar ontdek je nog geen fractie van hun wereld. Dat nodigt zeker uit om ook deel 2 erbij te pakken, maar die is er jammer genoeg nog niet… Let wel: er zitten enkele heftige scènes in het boek. Zo wordt er behoorlijk gedetailleerd omschreven hoe een Nazi-groepje tekeer gaat in een onderkelderde kerk, waar de priester enkele Joden heeft verborgen, worden er creepy rituelen uitgevoerd en openlijk gecommuniceerd met de doden. Best wel heftig, maar wie dit boek oppakt zal het niet snel weer neerleggen, dat is zeker.

Sevenster, Alexandra Penrhyn Lowe
AW Bruna, april 2012, 336 pagina’s, paperback.
Prijs: 15 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789400501027