Recensie: Sinterklaas slaat een jaartje over, Susanna Wiersma en Linde Faas

9789047705888 sinterklaas slaat een jaartje over

Heb jij dat wel eens, dat je even geen zin hebt in de dagelijkse gang van zaken? Eens geen ontbijt maken voor iedereen, niet naar school, werk, sportclub? Sinterklaas ook. Hij ligt lekker te dobberen op zijn luchtbedje, en heeft helemaal geen zin om naar ons koude landje te komen! En de beste man doet er dan ook alles aan om niet te hoeven gaan. Hij verstopt zichzelf, maar als dat niet lukt doet hij net of Het Grote Boek kwijt is, hij schildert zwarte strepen op zijn paard, zodat het een Zebra lijkt, ontsnapt van de Stoomboot en wil uiteindelijk zelfs zijn baard afknippen! Totdat hij een brief krijgt van een meisje, Noortje. Zij heeft al jaren lang hetzelfde cadeautje gevraagd, maar niet gekregen! Het kan toch niet zijn dat Sinterklaas vergeetachtig aan het worden is?

Dat kan Sinterklaas natuurlijk niet op zich laten zitten. Het is een belofte, en die moet je altijd nakomen! En hoe durft ze te zeggen dat hij vergeetachtig aan het worden is: dat is toch iets voor oude mensen? Dat moet meteen rechtgezet worden! En vol enthousiasme stapt Sinterklaas in de boot, op weg naar ons land. Sinterklaas slaat een jaartje over, maar dit jaar niet!

Sinterklaas slaat een jaartje over is een geweldig grappig boek. Voor kleine kinderen, maar ook zeker voor volwassenen. Voor kinderen is het natuurlijk een spannend verhaal: zal Sinterklaas wel komen? Voor volwassenen een feest van herkenning en misschien zelfs wel een bron van inspiratie om zelf eens onder een verplichting uit te komen… De tekeningen zijn vrolijk en vlot, in potlood gekleurd en met harde, scherpe lijnen. Op iedere pagina staan slechts een paar regels tekst. Genoeg om een verhaal neer te zetten, en het nodigt enorm uit om naar de fraaie tekeningen te kijken. Die spreken voor zich!

Sinterklaas slaat een jaartje over, Susanna Wiersma en linde Faas
Lemniscaat, november 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789047705888