Recensie: Spuit Elf komt op tijd, Harmen van Straaten

spuit elf komt op tijd

Het grappige olifantje Spuit Elf beleeft weer een spannend avontuur. Dit keer om zelf te lezen: Spuit Elf komt op tijd is geschreven op niveau AVI E3. En dat houdt in dat er meteen best wel wat gevraagd wordt van de jonge lezers. Hoofdletters, punten, zinnen die doorlopen op de volgende regel… E3 wordt in dit boekje best hoog ingeschaald: er zijn makkelijkere boekjes te verkrijgen. Dat neemt niet weg dat het verhaal wel erg leuk is.

Spuit Elf komt op tijd gaat over het olifantje Spuit Elf, dat altijd, maar dan ook echt altijd, te laat komt. Het is zelfs zo erg, dat zijn klasgenootjes hem er mee gaan plagen. Zonder dat de leerkracht er iets tegen doet (jammer hoor!) Door het verhaal heen speelt de klok, die op elk plaatje te zien is, een redelijke rol. Zo leren kinderen tussen de bedrijven door ook nog eens hoe de klok in elkaar steekt, en hoe ze de tijd kunnen aflezen!

Het te laat komen van Spuit Elf komt trouwens niet omdat hij geen zin heeft, of omdat hij lui is: nee, uit het verhaal blijkt dat het telkens een vervelende samenloop van omstandigheden is: een deur die vastzit, een olifantje in de boom, of gewoon omdat hij te druk met iets anders is… hoe herkenbaar is dat? En zal het Spuit Elf lukken om op tijd te komen voor het belangrijkste moment van het jaar: de musical van school? De juf heeft er een hard hoofd in, en heeft vast een vervanger aangewezen.

Spuit Elf komt op tijd, Harmen van Straaten
Kluitman, september 2012, 30 pagina’s, hardcover.
Prijs: 7,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789020682434