Recensie: Teenage Mutant Ninja Turtles, Universal Pictures

teenage mutant ninja turtlesDe Teenage Mutant Ninja Turtles zijn weer helemaal van weggeweest, dankzij de supercoole tekenfilmserie die je op Nickelodeon kunt zien. In samenwerking met Nickelodeon heeft Universal Pictures het plan opgepakt om deze tekenfilmserie om te bouwen tot een supergave film, met de supersimpele naam Teenage Mutant Ninja Turtles. In deze film zie je het begin en het ontstaan van deze schildpadden. Het verhaal begint met een stad, die langzaamaan wordt overgenomen door de Foot Clan, een bende die onder leiding van de kwaadaardige Shredder de macht over New York probeert te bemachtigen. Als er langzaam maar zeker steeds vaker gevaarlijke chemicaliën worden gestolen, besluiten vier helden actie te ondernemen. Ook al mogen ze dat niet echt, van hun meester. Deze vier helden zijn namelijk best bijzonder. Ze wonen in een riool, en zijn. .. anders. Het zijn namelijk uit de kluiten gewassen schildpadden, getraind in de oosterse vechtsport. Teenage Mutant Ninja Turtles! Ze zijn opgevoed door de oud een wijze rat Splinter, die hen ook heeft leren vechten. Die laatste voelt er echter weinig voor om de tieners op straat te sturen. Dat zou alleen maar voor problemen zorgen. Hoeveel mensen schrikken niet van gespierde, 1,80 meter grote schildpadden die kunnen praten? April O’Neill, journalist voor de plaatselijke zender, in ieder geval niet. Zij ontdekt de schildpadden per toeval, en komt er al vrij snel achter hoe dat nu precies zit. Ze sluiten al snel vriendschap, en besluiten het samen op te nemen tegen de Foot Clan, een groepering die een stuk groter is dan ze verwacht hadden. Zullen ze New York kunnen redden? Teenage Mutant Ninja Turtles is een geweldig mooi gemaakte film. De Turtles zien er levensecht uit en bewegen als echte ninja’s. En het zijn oer-tieners, met alle grappige situaties als volgt. Ze zijn echt aan het puberen! De vechtscènes zitten strak in elkaar, de Turtles weten van wanten. Ook is het wel prettig om te weten hoe de schildpadden zijn ontstaan, hoewel daar naar mijn smaak iets te lang bij stil wordt gestaan. Verwacht daarnaast de nodige grappen en vooral veel actie en knokken. Opvallend is dat daarbij eigenlijk geen bloed vergoten lijkt te worden, hoewel de Foot Clan leden als lappenpoppen door het scherm vliegen.

Teenage Mutant Ninja Turtles, Universal PIctures Tijdsduur: 101 minuten, Actie. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 13 euro), Blu-ray (ca. 16 euro)