Recensie: Tempel van de Spiegels 1: Het magische kristal, Mirjam Gielen

9789020624717 tempel van de spiegels

Tempel van de Spiegels: Het magische kristal is het eerste deel van een nieuwe fantasy-serie vol magie en tovenarij. We maken kennis met drie jonge meiden: Sybilla, Marthe en Catali. Het drietal wordt in de tempel opgeleid tot priesteres. Alle drie hebben ze hun eigen krachten en vaardigheden ontwikkeld. Sybilla is sterk in Zonnemagie, Catali is sterk in Maanmagie, en Marthe is een heel sterke leerling: de bibliotheek kent weinig geheimen meer voor haar.

In de tempel gebeurt echter een ramp: twee van de drie spiegels worden gestolen! Het drietal voelt zich verantwoordelijk voor dit onheil, en besluit, samen met de oudste priesteres van de Tempel, dat ze hem terug gaan halen. Dat leidt tot heel wat avonturen, romantiek, jaloezie en onzekerheid. Gelukkig hebben ze ook wat hulp, want de jonge dierentovenaar Ximen, het vliegende aapje Babata en de kristalvalk Shaheen. En natuurlijk een magisch kristal, waarmee Sybilla zonder problemen visioenen kan oproepen… maar of dat kristal wel zo goed is, dat blijft vooralsnog een raadsel. De diefstal van de spiegels is echter niet het enige dat speelt, want de koning Ariabod speelt ook een rol. Hij heeft niets met magie, en wil het eigenlijk verbannen zien. En nu blijken die spiegels net naar zijn kasteel te zijn vervoerd! Maar door wie? En waarom?

Tempel van de Spiegels lijkt een superspannende serie te worden voor meiden die een passie hebben voor natuur, spanning en magie. Mirjam Gielen weet die drie op een heel mooie manier met elkaar te verweven. Daarbij komen de persoonlijke ontwikkeling van de meiden, met alle normale gevoelens die tienermeiden hebben. Door al die ingrediënten bij elkaar te doen en door elkaar te husselen ontstaat er vanzelf een heel natuurlijk en geloofwaardig boek. Ik ben al benieuwd naar deel 2, want dat belooft nu al heel wat.

Tempel van de Spiegels 1: Het magische kristal, Mirjam Gielen
Kluitman, februari 2013, 314 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789020624717