Recensie: The Book of Life, 20th Century Fox

In The Book of LIfe, in het Nederlands vertaald naar een iets minder imposante titel: Manolo’s Magische Reis, hoor je het verhaal over Manolo, een jongeman die ervan droomt om muzikant te worden, maar door zijn vader (en de rest van de familie) in het keuslijf van stierenvechter wordt geperst – net zoals alle mannen in zijn familie. Het verhaal wordt verteld door een dame van een museum, die een groep schoolkinderen meeneemt naar een geheim plekje van het museum, waar een oud en magisch boek verborgen ligt – het boek van het leven (the Book of Life).

Bij dit boek hoort een grote doos houten poppetjes, die de hoofdpersonen worden van de animatiefilm. Denk dus niet dat die poppetjes er wel heel houterig en onhanig uitzien… het zijn houten poppetjes! Met dat in je achterhoofd zul je de film ineens heel anders bekijken, want technisch steekt hij prima in elkaar. Nu moet ik zelf bekennen dat mijn kinderen me hierop hebben moeten wijzen, ikzelf had de animatiefilm wel als ‘houterig’ betiteld.

Het verhaal wordt verteld door een illuster duo, het Goed en het Kwaad, dat een weddenschap afsluit om de Hel om te ruilen voor de Hemel (en omgekeerd). De inzet draait om twee mannen, die allebei verliefd zijn op hetzelfde meisje. Welke van die twee zal er vandoor gaan met het meisje? Zowel het Goede als het Kwade zorgen natuurlijk voor wat bagage voor hun ‘winnaar’, maar een tikketlje vals spelen klinkt toch wel aantrekkelijk…

The Book of Life is een geweldige film, deels draaiend om ‘de Dag van de Doden’, die in Zuid-Amerika groots gevierd wordt. De film is doorspekt met humor en oude popmuziek in een Mexicaans jasje, heeft flink wat vaart en een drupje spanning, die gelukkig doorbroken wordt door opmerkingen van de klas die op excursie is: zij zitten midden in het verhaal en worden soms gebruikt als grappige voice-overs. Hoewel de film gaat over de Dood en er genoeg skeletten in naar voren komen wordt de film nooit echt eng of luguber. De dood hoort immers bij het leven.

Ga direct naar The Book of Life op BOL.com.

The Book of Life, 20th century fox
Tijdsduur: 92 minuten, Animatie.