Recensie: Valentine Joe, Rebecca Stevens

Rebecca-Stevens-Valentine-JoeHet boek Valentine Joe is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het neemt ons mee naar de Eerste Wereldoorlog, inmiddels zo’n 100 jaar geleden. In Nederland staan we niet zo stil bij deze oorlog, maar in Vlaanderen zijn de gevolgen daar veel duidelijker van zichtbaar. Zo neemt het boek Valentine Joe je mee naar het Vlaamse plaatsje Ypres. Daar reizen Rose en haar opa naar toe, vanuit Engeland. Rose heeft heel wat meegemaakt het afgelopen jaar. Haar vader is overleden, en haar moeder heeft het daar zeker moeilijk mee. Rose houd een band met haar vader door hem af en toe sms-jes te sturen. Die natuurlijk niet aankomen, maar toch. Als haar grootvader tijdens de schoolvakantie naar Vlaanderen wil afreizen om een soort eerbetoon te geven aan een gesneuvelde oom (die hij zelf niet heeft gekend) gaat Rose mee. Ze komen in Ypres (Ieperen) aan, en daar maakt Rose al snel kennis met een zwerfhond. Bij een bezoekje aan de begraafplaats van haar oud-oom merkt Rose een bijzonder graf op, dat van de vijftienjarige Valentine Joe. Een jonge soldaat die de avond voor zijn zestiende verjaardag is gesneuveld. Die avond gebeurd er iets heel bijzonders: Rose wordt wakker in een andere tijd: de tijd waarin de oorlog nog in volle gang is! Daar ontmoet ze Valentine Joe. De jongen waarvan zij weet dat hij zal sneuvelen. Maar kan Rose het misschien zien te voorkomen? Valentine Joe is een heel indrukwekkend verhaal. Het is aangrijpend, ontroerend, spannend en mysterieus. Daarbij is het ook heel erg vlot geschreven, wat natuurlijk altijd prettig is. Rose en haar grootvader zijn heel aardig en menselijk, met hun eigen nukken. Het enige bezwaar zit hem in de stukjes over de Vlaamse taal, in het begin van het boek. Dat is nu natuurlijk gewoon in het Nederlands geschreven, en woorden die opa uitlegt vallen nu een beetje uit toon. Ondanks dat kleine puntje is het een geweldig boek, en niet alleen voor mensen die juist van oorlogsboeken houden. Het is een young adult die je gewoon gelezen moet hebben! Valentine Joe, Rebecca Stevens The House of Books, september 2014, 184 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789044345223