Recensie: Walking with dinosaurs, Dutch Filmworks

walking with dinosaursTerug naar de prehistorie, levert dat nog wel genoeg beelden op die kinderen en volwassenen aan de buis kunnen kluisteren? De film Walking with dinosaurs bewijst van wel. De film begint een beetje bizar, met een jongen en een meisje die naar hun oom, een paleontoloog op pad gaan. De jongen in kwestie vind dat in eerste instantie maar niets, totdat hij even kijkt naar de dinotand die zijn oom heeft laten liggen. De vogel, die op de motorkap zit, veranderd in een oude dinovogel, en het eigenlijke verhaal begint. Een verhaal van een kleine dinosaurus, een pachyrhinosaurus om precies te zien. De jonge dino krijgt de naam Patchi mee, en de vogel uit het voorstukje wordt zo’n beetje de beschermengel van Patchi. Klein probleempje: die twee verstaan elkaar niet… en dat vergeten ze keer op keer. Je leeft het leven van Patchi mee: van zijn nest, en het feit dat hij daar weggepest wordt omdat hij te zwak is, tot het moment dat hij uiteindelijk de kudde Pachyrhinosaurussen gaat leiden. En alles wat daar tussenin komt. En dat zijn heel wat spectaculaire avonturen, kan ik je verzekeren! De dinosauruswereld is namelijk ontzettend spannend, met roofdieren, honger, winter, grote trektochten, machtsspelletjes en natuurlijk verliefdheid, En al die avonturen hoor je uit eerste hand van Patchi, onze held, zijn broer Scowler, en de vogel Alex. Walking with dinosaurs is niet zomaar een dinofilm. Want iedereen weet: dino’s kunnen natuurlijk niet echt praten! Je hoort de stemmen dan ook als een echte voice-over, die over de grommen en geluiden van de beesten wordt geplakt. Je kunt de film zelfs kijken zonder die voice-over, zodat je de echte prehistorische film kijkt, met alleen maar de dinosaurusgeluiden. De film Walking with dinosaurs is echt schitterend gemaakt, niet alleen grafisch maar ook qua informatie en inzichten in het kuddegevoel van de dinosaurussen. Natuurlijk zitten er een paar spannende momenten in de film, maar heel expliciet komt bijvoorbeeld de dood van Patchi’s vader niet in beeld. Net op het moment zelf zie je Patchi en zijn broer. Indringend blijft het natuurlijk wel, maar het echte geweldig is niet in beeld. Walking with dinosaurs, Dutch Filmworks
Tijdsduur: 82 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 17 euro)