Recensie: Walvisvaarders, Bianca Mastenbroek

walvisvaardersNederland heeft een lange geschiedenis als het gaat om handel, die zich vooral heeft ontwikkeld dankzij onze zeevaart en ondernemingsraad terecht. Al eeuwenlang speelt ons kleine landje een belangrijke rol in deze zeevaart. In het boek Walvisvaarders wordt je meegenomen in de geschiedenis: naar maart 1725 om precies te zijn. Daar beginnen de tieners Tijs en zijn beste vriend Maarten een avontuur als ze samen met walvisvaarder Klaas Daalder op weg gaan naar Groenland. Die reisonderneming zijn niet alleen voor het geld en het avontuur: ze hopen bij terugkomst als helden ontvangen te worden en daarmee het hart van het knappe meisje Antje te veroveren. Dat ze bij terugkomst als helden ontvangen worden is overigens niet zo vreemd: het leven op zee was overal en gevaarlijk, waardoor menig zeeman het thuisfront nooit weer zag. En dus verlaten Tijs en Maarten het veilige eilandje Texel, op zoek naar geluk, hoop en liefde. Op het schip krijgen ze echter ook te maken met alles wat daar lijnrecht tegenover staat: wanhoop, verdriet en veel pech. Het boek Walvisvaarders schept een eerlijk en puur beeld van dit stoere en mannelijke bestaan. Er is duidelijk te merken dat de schrijfster genoeg informatie heeft ingewonnen over het leven op zee en de manier van werken in onze Gouden eeuw. Bianca beschrijft deze geschiedenis tot in de puntjes, zonder belerend of ‘informatief’ over te komen. En dat is natuurlijk best knap, zeker als je aan de lezers een compleet andere wereld moet omschrijven als die ze gewend zijn. Walvisvaarders is vlot geschreven, met enkele spannende momenten die niet voor tere zieltjes geschikt zijn. Voor kinderen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis is dit een absolute aanrader! Het is echt een geweldige historische jeugdroman over vroegere tijden.

Walvisvaarders, Bianca Mastenbroek De vier windstreken, 360 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789051163902